a) Kumránske zvitky - Božie zaľúbenia:
Verná replika z múzea v Jeruzaleme (detailný popis je súčasťou exponátov). Tento artefakt je datovaný do obdobia pred narodením Ježiša Krista a obsahuje proroctvá o Jeho narodení. To znamená, že máme pred sebou riadky, ktoré niekto písal ešte len s nádejou, že sa to, čo píše, udeje. Na Vianoce pritom slávime, že sa to stalo... Táto časť výstavy teda približuje skutočnosť, že kresťania si na Vianoce pripomínajú, že Boh plní svoje sľuby.
b) Zásnubná čelenka - význam rodiny:
Šatka s dobovými mincami (detailný popis je súčasťou exponátu). Podobnú čelenku pravdepodobne nosila Mária keď bola zasnúbená s Jozefom. Zvesťou, vianočnou zvesťou, ktorá je pri tomto exponáte rozvíjaná, je skutočnosť, že význam rodiny - keďže si na Vianoce pripomíname aj to, že Ježiš sa narodil do rodiny. Je to pastorálne hodnotná časť výstavy, kde je možné nadviazať na slovenský vianočný zvyk - tretávanie sa rodiny.
c) Jasle (válov) - podmienky Božej prítomnosti:
Tento exponát nemálo vyruší tým, že sa nejedná o klasický rebirnák, ktorý je v našich predstavách, ale skôr o válov. Pritom je dobovo iste výstižnejší práve tento kamenný válov (detailný popis je súčasťou exponátu). Po podaní základných informácií aj tu prechádzame k vianočnej zvesti - a to ku skutočnosti, že Boh prichádza na pomoc človeku aj do okolností, kde by sme Ho skutočne nečakali.
d) Betlehem (mesto chleba) - Chlieb života:
Arabský chlieb s popisom dobového využitia a vzťahu k mestu Betlehem. Jednoduchou Vianočnou zvesťou pri tomto exemplári je krátka diskusia o tom aký hlad prišiel Ježiš, narodený v meste chleba, nasýtiť..
e) Zlato, kadidlo, myrha - Človek ktorý rozumie, Boh ktorý pomôže a Kráľ ktorý si podmaní:
Napodobeniny, ktoré možno ovoňať. Popis je súčasťou exempláru. Po odprezentovaní historických skutočností nadväzujeme tradičným výkladom týchto darov ako predznamenania Ježišovej služby:
a) Myrha: Ježiš - človek, ktorý rozumie;
b) Kadidlo: Ježiš - Boh, ktorý má odpovede;
c) Zlato: Ježiš - kráľ, ktorý si človeka podmaní.
f) Židovská domácnosť - tradovanie správy o narodení:
Za svitu dobovej lampy si účastníci výstavy posadajú na vankúše okolo prestretého "stola" - látky uloženej na zemi. V tomto poslednom bode výstavy je možné zažiť to, akým spôsobom sa udalosti o Ježišovom narodení odovzdávali predtým než boli zapísané. Čítaním alebo parafrázovaním novozmluvného záznamu si približujeme udalosti typickej židovskej domácnosti, kde sa po večeroch v podobných podmienkach rozprávalo o významných udalostiach. Tak každý účastník výstavy počuje aj časť príbehu o narodení Krista.